×

CLAS OHLSON – Store visit

Målet var att utveckla en korrekt förståelse av sökkampanjers effekt på nedersta raden och förstå vilken påverkan mobilannonsering kan ha, samt insyn i vilka produkter som är mer benägna att driva personer till den faktiska butiken än köp i webshopen.
Tre Kronor Media, Google och Clas Ohlson samarbetade för att tillsammans justera sökkampanjernas närvaro enligt det värde som sökmotorerna ger till butikerna. Sedan användes data om butiksbesök i budgivningsoptimeringen för att öka antal besök. För att sedan kunna öka synligheten av sökord som relaterar till produkter som kunder hellre köper i butik än online.

Samarbetet resulterade i att för varje transaktion via mobil var det 36 transaktioner i butik. Effekten av en sökning blev fem gånger högre när man tog hänsyn till antal butiksbesök. Clas Ohlson lärde sig vilka kategorier som verkligen driver kunder till butik och kunde därmed skapa kampanjspecifika strategier gällande innehåll, inriktning och budoptimering baserat på dess förmåga att driva kunder till fysiska butiker.