×

FOREX

Under sommaren 2015 ville Forex Bank marknadsföra sina återväxlingstjänster. Detta då man kunde uppskatta det totala värdet av utländsk valuta i de svenska hemmen till ca 1,5 miljarder sek. Målgruppen för denna kampanj var de som hade utländsk valuta med sig hem efter semestern. För att bygga rätt målgrupp använde vi oss av Aftonbladets geo-fencingteknik och Beacon-dosor.

Geo-fencing innebär att man skapar ett virtuellt stängsel runt aktuell plats, i detta fall flygplatser. Alla som var innanför det virtuella stängslet och som hade Aftonbladets app nedladdad blev en del utav målgruppen.

Man installerade Beacon-dosor i Forex Banks butiker. Beacon innebär att din mobila enhet meddelar och registrerar, i detta fall Aftonbladets app när du närmar dig eller lämnar en Forexbutik. På så vis kunde Forex nå denna för dem, mycket attraktiva målgrupp genom re-targeting . Vid sommarens slut riktade vi annonser mot den skräddarsydda målgruppen med uppmaningen att återväxla kvarvarande och hemmaliggande valuta. Resultatet var långt över Forex förväntningar.