×

Mustaschkampen 2016

För att få kampanjen att nå ut ordentligt valdes en redan etablerad och omtyckt dag ut för att uppmärksamma detta. Farsdag skulle bli Prostatacancer-dagen. Farsdag-nålen, som är prostatacancerförbundets nål skulle marknadsföras under hela november månad.

Som affärspartner till Prostatacancerförbundet kunde Tre Kronor Media initiera, driva samt sy ihop ett mycket lyckosamt samarbete mellan Schibsted och Prostatacancerförbundet kring Mustaschkampen 2016. Kampanj signerad New Ad Agency bestod av porträttbilder på kända och starka kvinnor i mustasch med budskap så som ”Be a man” och ”Snart är det farsdag”. Dessa budskap spreds på Aftonbladet och Svenska Dagbladets hemsida och i tidningen. AftonbladetTV pratade även om kampen i sina sändningar och alla kunde, genom Mustaschkampens egna Instagram- och Facebookkonto samt genom hashtagen #Mustaschkampen ta del av kampanjen. Mustaschkampens accessoarer såldes även i butiker så som ICA Maxi, Brothers, Cdon.com, Apoteksgruppen, Svensk Travsport, Buttericks, Nordic Wellness och samarbeten knöts med bl.a. ishockeyförbundet och längdskidåkningslandslaget.

Mustaschkampen 2016 fick ett betydligt större genomslag än föregående år. Föreningar har varit mer engagerade och opinionsbildningen har nått fram. Intäkterna och aktiviteter för att påverka mäns hälsa har ökat. De insamlade medlen sett mot föregående år ökade totalt med 132%(!) eller 179% bland privatpersoner och med 90% bland företag.