SVFF Sverige – Chile

 

Mål:

Att sälja biljetter till matchen mellan Sverige och Chile den 24 Mars på Friends Arena.

 

Utmaningen

En vänskaplig match är svår att bygga en hype kring. Vi vill fylla Friends Arena och skapa känslan av en VM-match. Eftersom det inte finns någon egentlig rivalitet mellan Chile och Sverige och det faktum att budgeten var begränsad var det en stor utmaning. 

 

Ide

När vi analyserade målgruppen fick vi fram att det i Sverige finns flest chilenare av alla spansktalande länderna. Det fanns också ett samband mellan chilenare och passionen för fotboll bland dem. Vår idé byggde därför på att nå den chilenska målgruppen på ett naturligt och relevant sätt; genom att tala deras språk, alltså spanska. Vi skapade material för sociala medier (video och banners) med spansk copy och riktade annonserna mot chilenare som bor i Sverige.

 

Resultat

Engagemanget resulterade i att antal likes var 80% högre och delningarna var 8 gånger fler än högre på den spanska copyn. Även klicks och CTR var betydlig högre, till en budget som var hälften så stor som den med svensk copy och med en räckvidd som var 1/10 av det svenska materialet. Fansen var jämt fördelade på arenan och vilken match det blev! Chile slog Sverige med 2–1 och atmosfären var magisk på arenan.

Box 3061

103 61

Stockholm

invoice[at]trekronormedia.se