Noelle Runo – Marketing Manager Northern Region


Threads, en ny social medieplattform, har väckt intressanta diskussioner om förmågan att överträffa etablerade plattformar som Twitter. Threads lanserades den 5 juli 2023 av Meta och har genererat mycket intresse på grund av sitt nya upplägg, vilket ger användare en uppfriskande upplevelse från traditionella plattformar.

Även om den initiala spänningen kring Threads beror på att plattformen är ny, bör vi som ledande inom området ifrågasätta om den har vad det krävs för att revolutionera sociala medier. Endast tid kan bevisa om Threads kan överträffa förväntningarna och förändra hur vi interagerar online.

För att lyckas i dynamiska miljön måste Threads navigera de utmaningar som de står inför. Plattformens förmåga att effektivt bekämpa botar, hantera polarisering och upprätthålla en sund och inkluderande gemenskap kommer att avgöra framgången.

En avgörande egenskap hos Threads är betoningen på användarnas egna möjligheter och autentiska konversationer. Genom att låta användare kontrollera vilka som kan nämna eller svara på deras trådar, erbjuder Threads en mer skräddarsydd upplevelse. Detta sätt kan ändra sociala mediedynamiken genom att prioritera kvalitativa interaktioner över kvantitet, vilket leder till djupare relationer och uppmuntrar till genuina samtal.

Vad innebär detta för varumärken?

Som en Meta-plattform möjliggör Threads för varumärken och marknadsförare att dra nytta av intresset och beteendedata för mer riktade kampanjer. Företag behöver utforska potentialen hos Threads som ett värdefullt verktyg för att förbättra riktade kampanjer, varumärkeskännedom och att öka organiska följare. Värdet i data och anpassning för att driva engagemang och konvertering får inte underskattas i sociala medielandskapet.

Även om det inte finns några annonser på plattformen, använder Meta redan Threads för att samla in data om intresse och beteende hos användarna. Användarvillkoren vid kontoregistreringen anger att data kan användas på Instagram, där vi vet att annonsering finns. Tills annonsering blir tillåtet på Threads kan varumärken sträva efter att använda data och personalisering för att förbättra sina riktade kampanjer, bygga organisk kännedom samt öka följare på Instagram.

På grund av EU-regler för dataskydd är appen inte tillgänglig inom EU. På så sätt kan varumärken och annonsörer observera och lära sig hur t.ex. USA och Storbritannien utnyttjar Threads för att skapa en strategi för att stärka positioneringen av varumärken.

Threads är ett fascinerande tillskott till det sociala medieekosystemet som får varumärken att reflektera över deras potential att skapa verklig långsiktig förändring. Genom att undersöka plattformens unika funktioner, utmaningar och bredare implikationer för integritet, förtroende och data kan vi få insikter om framtidens sociala medier. Som annonsörer måste vi hålla oss uppdaterade om denna utveckling och förutse hur Threads och liknande plattformar kan forma hur vi kopplar samman, delar idéer och engagerar oss i meningsfulla samtal i den ständigt utvecklande digitala eran.

När fler och fler användare ansluter sig till Threads kommer vi att ha möjlighet att få mer data och dela nya tankar. Under tiden kan du läsa mer om Threads direkt från Instagram.


Kom i kontakt med vårt team av experter om ditt företag vill förbättra sin sociala mediestrategi!