Julia Persson – SEM Specialist


Att AI har exploderat hela världen över är närmast en underdrift – och nu är Googles senaste tillskott här (i alla fall om du befinner dig i USA). Det inte så korta namnet på tjänsten är Search Generative Experience (snyggt förkortat till SGE) och ska alltså berika din sökupplevelse genom AI. Microsoft har tidigare i år släppt en liknande funktion där du genom att ställa komplexa, specifika frågor också får komplexa och specifika svar.

Google ger ju en tydlig indikation på att AI är vägen framåt. Inget nytt där egentligen, men ändå ett statement av jätten. Företaget har jobbat med AI i flera år och i 2017 skapade de en AI avdelning samt bytte mindset till att bli en AI-first företag. AI är framtiden!

Fördelarna med den nya AI-laddade sökmotorn ska vara att du snabbare kan förstå ett ämne, ta del av nya synvinklar och åsikter och få gjort mer – snabbare. I stället för att du behöver dela upp dina sökningar i flera olika för att få fram de svaren du vill ha, kan du nu ställa fler frågor samtidigt, och få svar på samtliga – i en enda sökning. Ska du t.ex. boka en resa, kan du få förslag på hotell, flyg och aktiviteter – samtidigt. Dessutom får du allt samlat i en så kallad ”snapshot” där du hittar länkarna för att gräva djupare i de ämnen du vill. Här kan du även välja att bygga på din sökning i ett mer konversations-baserat manér, där du även kan ställa följdfrågor. 

Värt att nämna är att denna funktion fortsatt är i utvecklings-fasen och kommer bli bättre med tid, när AI:n lär sig mer och får mer information. 

Vidare så är även shopping-upplevelsen berikad. Du kan få insikter så att du har en större chans att ta välgenomtänkta beslut. Även här får du en snapshot av det Googles AI anser är de viktigaste faktorerna och de mest relevanta produkterna utefter din sökning. Du får dessutom produktbeskrivningar som inkluderar relevanta recensioner, betyg, priser och produktbilder. Detta sätter i sin tur en större press på företag som säljer varor online. Dessa attribut måste vara väl genomtänkta. Det är viktigt redan nu givetvis – men som ni säkert förstår kommer konkurrensen inte bli mindre. Snarare tvärtom. 

Google´s ”Shopping Graph” har ett inventarie som består av mer än 35 miljarder produkter – vilket gör det till världens mest omfattande dataset av produkter, försäljare, märken, recensioner och produktinformation som existerar. Över 1.8 miljarder produkter uppdateras så ofta som varje timme, vilket ger AIn möjlighet att konstant ge färska, uppdaterade och tillförlitliga sökresultat. 

Mängder av studier visar på att kunder vill ta informerade beslut – och då är vikten av andras åsikter otroligt viktiga. Google har därför designat sin nya sökupplevelse på ett sådant sätt att de driver till sidor & content där du kan få underlag för att kunna ta ett välgrundat beslut. Hursomhelst kommer givetvis de sponsrade annonserna finnas kvar och ha sina dedikerade platser över webben. Google försäkrar dock att de ska upprätthålla sitt löfte om annons-transparens och alla betalda annonser kommer vara lätta att särskilja från de organiska resultaten. 

Om du är sugen på att testa Googles Search Generative Experience så gör du det i labs HÄR (OBS! Just nu bara tillgängligt i USA, Japan och Indien). När tjänsten lanseras i Norden, påbörja din Search Generative Experience resa med oss!