Stockholm, 12 juni 2025 – Making Science, en global konsultbyrå specialiserad på digital acceleration och resultatinriktad marknadsföring, och pilot, en av Tysklands ledande oberoende byrågrupper, tillkännager skapandet av ett joint venture för att driva innovation inom resultatinriktad marknadsföring på den tyska marknaden. Detta samarbete träder i kraft den 1 juli 2025, som ett svar på båda företagens gemensamma vision att gemensamt möta de ökande utmaningarna på en alltmer komplex marknad, med lokal närhet och de bästa globala förmågorna.

Som en del av avtalet förvärvar Pilot en 25-procentig andel i Making Science Germany och överför sin sökmarknadsföringsområde för att främja dess tillväxt. Denna överföring kommer att konsolidera en specialiserad och tekniskt avancerad tjänst, vilket avsevärt utökar pilots förmåga att erbjuda performance-lösningar baserade på data, artificiell intelligens och den senaste generationens analys. Dessutom kommer pilots kunder att få tillgång till ett bredare utbud av tjänster, inklusive datateknik, mätning och teknologier utvecklade av en av Googles främsta globala partners.

Denna allians stärker Making Sciences position som en av de ledande globala leverantörerna av teknik och AI för marknadsföring, ett avgörande steg i dess internationella expansionsstrategi. Genom detta samarbete utökar företaget sin räckvidd i Europa avsevärt och visar sin teknologiska kapacitet för en ständigt växande kundbas.

”Detta strategiska joint venture med pilot i Tyskland markerar ett viktigt steg i Making Sciences globala expansion och stärker vårt åtagande att erbjuda banbrytande teknik och AI-expertis för marknadsföring”, säger José Antonio Martínez Aguilar, grundare och global VD för Making Science. ”Genom att kombinera våra styrkor skapar vi en kraftfull drivkraft för att uppnå exceptionella resultat för pilots kunder och, å andra sidan, ökar vi vår kompetens på en av Europas största annonsmarknader, med över 27 miljoner dollar i investeringar under 2024.”

Den nya enheten integrerar pilots expertis inom media och djupa kunskap om den tyska marknaden med Making Sciences breda tekniska erbjudande, baserat på artificiell intelligens och avancerade dataanalysverktyg. Från och med den 1 juli 2025 kommer pilot att lägga ut sin sökmotormarknadsföring till detta nya företag, vilket gör det möjligt att erbjuda en heltäckande, synergistisk och högspecialiserad tjänst till sina kunder.

”Med toppmoderna verktyg och nära koppling till digitala plattformar är Making Science den idealiska marknadsföringspartnern för oss: som pilot bidrar vi med vår marknads- och medieexpertis för leverera bästa möjliga kundservice”, förklarar Kristian Meinken, VD för byrågruppen pilot, om det nya joint venture-bolaget med Making Science Tyskland. ”Genom Local Planet har vi lärt känna och uppskatta varandra under flera år och vårt brandformance-erbjudande ‘pilot ignite’, som vi lanserade för två år sedan, kommer att fortsätta oförändrat.”

Detta avtal kommer också att fungera som en katalysator för utvecklingen av nya lösningar som integrerar brandformance, teknik och strategi, vilket kombinerar båda företagens kapacitet och främjar kontinuerlig innovation.

”På Making Science är vi alltid fokuserade på att ge våra kunder de bästa möjliga verktygen och expertisen. Detta joint venture med pilot i Tyskland kommer att ge pilots kunder direkt tillgång till våra tekniska lösningar, adtech och martech”, tillägger Nick Waters, VD för Storbritannien, Nord- och Centraleuropa på Making Science.

Om pilot

pilot är en av Tysklands största oberoende och ägarledda byrågrupper. pilot, som började som en klassisk och digital mediebyrå, är nu en fullserviceleverantör för effektiv varumärkeskommunikation. På sina kontor i Hamburg, München, Berlin, Stuttgart, Nürnberg, Mainz och Zürich arbetar över 550 experter från olika specialområden integrerat tillsammans. På så sätt skapar pilot innovativa kommunikationslösningar som gör det möjligt för varumärken att framgångsrikt nå sina målgrupper i det moderna marknads- och medielandskapet och uppnå större mätbar effekt. pilot är en grundande medlem av det globala byrånätverket Local Planet. Bland pilots kunder finns välkända nationella och internationella företag från många olika branscher, såsom 1&1, BORA, CEWE, Dr. Oetker, GetYourGuide, Klosterfrau, OBI och Techniker Krankenkasse.

Om Making Science

Making Science är ett globalt företag specialiserat på digital acceleration som för närvarande har över 1200 anställda och närvaro och teknisk utveckling på 16 marknader: Spanien, Portugal, Mexiko, Colombia, Argentina, Frankrike, Italien, Storbritannien, Irland, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Georgien och USA. Som konsultpartner till Local Planet, världens största nätverk av oberoende mediebyråer, utvecklar Making Science tekniska lösningar och erbjuder digitala marknadsföringstjänster, Adtech och Martech, molnteknik och programvara samt cybersäkerhet globalt, genom leveranshubbar som driver skapandet av jobb och tillgången till högkvalificerad teknisk talang.

Making Science består av fyra affärsområden: den globala digitala byrån med teknik, med 360-graders digitala annonseringstjänster som integrerar strategisk planering, kreativitet, data och teknik; RAISING, teknikdivisionen, som kombinerar affärserfarenhet med datavetenskap för att erbjuda avancerade lösningar baserade på AI tillämpad på marknadsföring; moln-, programvaru- och cybersäkerhetsdivisionen, med ett team på över 400 ingenjörer och datavetare för utveckling av molnbaserade lösningar och ett team specialiserat på cybersäkerhet; och Making Sciences investeringsområde, med Ventis och TMQ, som en diversifieringslinje för affärer och implementering av kapaciteterna inom alla områden av Making Science.

Med RAISING, teknikdivisionen, positionerar företaget sig som en global referens inom digital transformation, och tack vare sina tekniska lösningar ad-machina, Trust Generative AI och Gauss AI maximerar varumärkena sina affärsresultat med artificiell intelligens.

Dessutom deltar företaget i olika ESG-initiativ, bland vilka Climate Pledge, FN:s Global Compact och Pledge1%-initiativet sticker ut, vilket stöder ideella organisationer i sin gemenskap med ett starkt engagemang för att uppnå positiv inverkan på samhället.