
Stockholm, 19 juni 2025 — Making Science, ett globalt konsultföretag specialiserat på AI-driven digital acceleration och performance marketing, har idag meddelat lanseringen av Creative Hub, ett banbrytande AI-verktyg för prestation som är utformat för att ge marknadsförare full kontroll över hur de kan skapa, mäta, optimera och skala creatives för annonsering i eran av Generativ AI.
Till skillnad från andra AI-verktyg för kreativ utveckling som finns på marknaden, ger Creative Hub varumärkesteam full kontroll över den kreativa processen samtidigt som de använder avancerad generativ AI för att kvantifiera kreativa element, analysera deras inverkan och ge handlingsbara insikter för att förbättra kampanjens effektivitet. Denna unika teknik ger marknadsförare möjlighet att fatta datadrivna beslut om sina kreativa tillgångar, vilket säkerställer att varje bild och meddelande statistiskt korrelerar med affärs-KPI:er.
Oavsett om det handlar om inkludering av människor; antalet människor; närbilder; distans; ljus; skugga; natt- eller dagtid; natur- eller stadsbakgrund, så är variationen oändlig. Varje enskilt kreativt attribut analyseras och uppdateras så att den kreativa prestationen blir starkare över tid. Denna process är en kraftfull multivariabel analys, där alla attribut analyseras tillsammans för att ge förståelse för hur ett attribut påverkar de andra.
“Att automatisera den kreativa processen med AI är inget nytt koncept, men att förbättra och optimera annonsmaterial, med full kontroll, är det. Creative Hub representerar nästa steg i utvecklingen av performance marketing”, säger José Antonio Martínez Aguilar (JAMA), grundare och VD för Making Science. “Med Creative Hub kan våra kunder möta utmaningen med creative fatigue genom att snabbt uppdatera annonsmaterial baserat på vad datan visar fungerar, utan att överlämna den kreativa processen till en ‘black box’. Man går inte på gissningar; man optimerar med syfte, samtidigt som man säkerställer att varumärkets budskap är konsekvent.”
JAMA:s budskap delas av en av Creative Hubs tidiga användare, hotellkedjan Bahia Principe.
“Sedan vi integrerade ad-machina-tekniken i vår verksamhet har vi upplevt en grundläggande förändring i vår förmåga att hantera och optimera våra visuella tillgångar”, säger Enrique Ortiz de Zárate, Digital Acquisition Manager på Bahia Principe. “Det har gjort det möjligt för oss att skala produktionen och anpassningen av vårt annonsmaterial till en aldrig tidigare nådd nivå. Vi kan generera varianter av våra annonser för en mängd olika format och målgrupper, vilket säkerställer att varje bild, eller video vi använder för våra semesterdestinationer resonerar specifikt med den ideala kunden. Detta har gett oss unik personalisering utan att kompromissa med den visuella kvaliteten som definierar oss som varumärke.”
Genom att frigöra tid för de kreativa teamen från de mest repetitiva uppgifterna har ad-machina gjort det möjligt för hotellkedjan att lägga mer tid på det strategiska, och mindre på manuell anpassning. I sin tur har företaget upplevt en anmärkningsvärd ökning av relevansen och prestandan för sina kampanjer, direkt kopplad till implementeringen av ad-machina.
“Vår CTR har ökat med över 43 % och trafik till webben med mer än 8 %”, anmärkte Ortiz de Zárate. “I rena varumärkestermer har efterfrågan vuxit med nästan 27 % och klick med 12,9 %, med vårt genomsnittliga ordervärde som ökat med över 13 %. Dessutom har våra varumärkes- och destinationsbokningar ökat med 68 % och intäkterna med över 61 %, förutom en 28 % ökning av CVR.”
JAMA förklarade: “Med Creative Hub automatiserar ad-machina inte bara 80 % av de uppgifter som tar kreativ tid, såsom ändring av bild- och videostorlek eller uppdatering av copy, utan det går ett steg längre genom integrationen av agentic AI. Denna teknik möjliggör inte bara autonomi utan också beslutsförmåga och kontroll över varje aspekt av kampanjen – något som blir av största vikt när AI blir mer autonom.”
Efter att ha varit pionjärer inom utvecklingen av automatiseringsverktyg för performance marketing med lanseringen av ad-machina för nästan ett decennium sedan, är tillägget av Creative Hub till Making Sciences ad-machina-portfölj ytterligare ett sätt för företaget att sätta en ny standard för branschen.
Viktiga funktioner och fördelar:
- Kvantifierbar kreativitet: Creative Hub förenar AI och traditionell annonsproduktion för att tänja på kreativa gränser och omvandla subjektiva kreativa val till mätbara datapunkter.
- Förbättrad kampanjprestanda: Kunder kan uppnå upp till 20 % mer försäljning, 80 % snabbare, genom AI-driven kreativ optimering och snabb ändring av tillgångar.
- Kreativ kontroll: Varumärken kan behålla full kreativ översikt samtidigt som de utnyttjar kraften i AI för design och produktion, vilket säkerställer varumärkesintegritet och originalitet.
“Differentiatorn för ad-machina-verktyg, inklusive Creative Hub, är performance. Ad-machina utvecklades ursprungligen för sök med textannonser genom att använda informationen från konsumenten för att anpassa meddelandet. Introduktionen av generativ AI har accelererat utvecklingen av vår programvara för att generera text samt möjliggöra bild och video, och ge teamet möjlighet att analysera och optimera varje element, vilket resulterar i en större ökning”, avslutar JAMA.
Inom det ständigt föränderliga reklamlandskapet ligger Making Science före kurvan och hjälper företag att accelerera tillväxten och frigöra den fulla potentialen hos sina kreativa tillgångar.
För att lära dig mer om Making Sciences ad-machina-plattform och Creative Hub, besök www.ad-machina.com
