Tre Kronor växer efter uppköpet. Fr.v: Niclas Fröberg, Jessica Larholm, Marie Birkmanis, Sophia Jernberg och Malin Johansson. Foto: Madeleine Nilsson

Tre Kronor tog ett stort kliv in i techvärlden när byrån i vintras köptes av Making Science. ”Nu kommer vi mycket närmare de stora spelarna än vad kunnat göra som mindre nordisk aktör”, säger Sophia Jernberg, nordic digital director på Tre Kronor.

Making Science är ett marknadsförings- och techbolag med säte i Spanien. Koncernen har cirka 1000 medarbetare, inklusive Tre Kronor, spridda över 22 kontor i städer som New York, Madrid, London, Paris och Barcelona – och nu också Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors och Oslo. Kunderna inkluderar Ikea, L’Oréal, Zara, Santander och Coca-Cola.

Tre Kronor går nu alltså från ett traditionellt mediebyråerbjudande till att kunna hantera hela den digitala infrastrukturen på kundernas sida. Därmed ligger byråns erbjudande nu mer i linje med hur de stora byrånätverken är organiserade.

– I en digital transformation och acceleration krävs det att man har specialister inom alla discipliner. Som lokal byrå med ett visst antal anställda var det omöjligt för oss att ha det. I och med affären med Making Science har vi nu flera hundra anställda att ta hjälp av, säger Malin Johansson, nordic business director på Tre Kronor.

En av de viktigaste delarna av affären är att Tre Kronor via Making Science kan titulera sig som partner till techjättar som Google, Amazon och Meta. Dessutom är man återförsäljare av Googles egna plattformar. 

Partnerskapet innebär att man har specifika kontaktpersoner, får testa betaversioner och får bättre avtal.

– Vårt erbjudande är enormt mycket större nu än vad det var innan, vilket gör att vi blir inbjudna till pitcher som vi tidigare inte var inbjudna till, och vi kan prata med våra kunder om en helt annan del av deras affär och transformation, säger Sophia Jernberg.

Niclas Fröberg, grundare och vd, fyller i:

– Vi kommer närmare kunderna och affären. Vissa uppdrag handlar om ren arkitektur och struktur. Det är inte så att vi är unika, det är ju också därför som Iprospect och Publicis med flera pratar one stop one shop. Det är snarare så att om du ska vara med och slåss om de stora uppdragen så måste du strukturera dig på det här sättet. 

Vad innebär det för de mindre lokala byråerna?

– Det är helt klart så att Bizkit, Scream och vi haft några fantastiska år på grund av vår nationella särprägel och lokala kompetens. Men att på sikt vara en ensam byrå i Sverige som kan verka med kunden i alla kanaler kommer inte att gå – man får inte rätt status med techjättarna. Och är du inte med på rätt betaversioner och rätt tester så kommer inte dina annonsörer att vara längst fram.

– Sedan är jag övertygad om att det alltid finns rätt byrå för rätt kund utifrån att man har rätt människor. Men vår oro förra våren var att vi 2025 skulle sitta som Sveriges bästa tv-byrå. Och är det inte det man vill vara så måste man göra något.

Niclas Fröberg menar att techplattformarna sätter byråmarknaden i obalans.

– Som entreprenör kan jag tycka att detta är illa – vi älskar ju fri konkurrens – men det blir inte så när techjättarna sätter sina egna spelregler. Rent krasst är det så att om man inte är topp 15 i världen hos de globala plattformarna så är man diskad. Exempelvis Group M, Dentsu och några digitalbyråer har den statusen, och Making Science är en av dem.

Enligt Niclas Fröberg kommer byråintäkten i år att landa på 65 miljoner kronor. 2020 låg byråintäkten på 53 miljoner kronor.

– Vi hade utmaningar när vi tappade Sas och Tre och när Ninja Casino fick sitt speltillstånd indraget. Det är ingen hemlighet att det var en gigantisk kund för oss. Men i år gör vi all time high.

Första kvartalet i år har Tre Kronor fått in över tio nya kunder och ligger över 100 miljoner kronor i medieköp.

Vad blir nästa affärsben?

– Det finns redan skulle jag säga. I Madrid finns en stor studio som jobbar med advertising-delen, produktion och content och innehåll kopplat till dynamiska annonser. Det hänger ihop med medieaffären så det är ingen affärshemlighet att det är en del där vi tittar på att stärka upp, säger Niclas Fröberg.

Sommaren 2020 startade Tre Kronor en byrå fokuserad på Amazon tillsammans med Maze One International, inför e-handelsjättens lansering i Sverige. 

Maze One såldes dock året efter, till Incubeta. Det i kombination med att investeringarna på Amazon inte så gick så bra som tänkt fick Tre Kronor att stänga ner byrån förra året.

– Vi insåg att det inte skulle lyfta. Men nu gör vi ett omtag eftersom Making Science är Amazon-partner. Vi har precis anställt en nordisk Amazon-ansvarig som börjar i september.

Ansvarig för Amazon-erbjudandet blir Max Nordlinder, som närmast kommer från Samsung.

På Tre Kronor tror man fortfarande på att Amazon kommer att bli stort i Norden.

– Förändringen kommer, men det går långsammare än vad vi först trodde eftersom det handlar om att få upp Amazon som ett alternativ, säger Sophia Jernberg.

Att Amazon också investerar i innehåll – i England visar man exempelvis matcher från Premier League och i Sverige har Karin Lindström anställts som tv-chef – tror de kommer att bidra till att öka intresset för tjänsten.

– Som varumärke kan det vara relevant att fundera över sin synlighet på Amazon och huruvida man ska ha en brand store och kontroll över sin närvaro.