Max Nordlinder – Digital Account Manager


Vi är många som minns den något röriga lanseringen av Amazon i Sverige för nästan 2,5 år sedan. PR kupp eller inte. Så vad har egentligen hänt sedan dess? Mycket. Amazon har redan etablerat sig som en viktig aktör på den svenska e-handelsmarknaden och för varumärken innebär det massor av möjligheter. Det är nu ni har chansen – ta den!

En av de vanligaste konversationerna i mitt liv – oavsett sammanhang. 

”Vad jobbar du med?” 
– ”På mediebyrå, med olika kunder och en hel del med Amazon projekt.” 
Den vanligaste följdfrågan i mitt liv – oavsett sammanhang.
– ”Vad kul. Men jag förstår inte riktigt grejen med Amazon, och hur går det egentligen?” 

(Och jag som trodde det där med digital mediebyrå var svårt att förstå, men tydligen inte.) 

Så hur går det då?

Många hade nog orimligt höga förväntningar på Amazons intåg i Sverige och vilken plats de skulle ta i näringskedjan direkt. Men tittar man på andra marknader där Amazon lanserat tidigare, som Australien och Kanada, så följer Sverige samma mönster som dessa. En stabil start där det sedan börjar explodera mellan år tre och fem, då fler varumärken börjat använda plattformen. Bara en sådan sak som att Amazon aldrig tidigare lanserat Amazon Prime lika snabbt i en marknad som man gjorde i Sverige säger en del om vad Amazon själva tror om Sverige. 

Med fyra till sex miljoner unika besökare varje månad så har Amazon.se ett kundflöde som många bara kan drömma om. Lägg då till att över 40% av trafiken är den attraktiva åldersgruppen 18–34, de är också mer teknikintresserade och inte rädda för att prova på nya varumärken än snittet. Om kunderna verkligen är nöjda fick vi svar på i PostNords e-barometer 2022, på plats nummer tre hittade vi Amazon. Fyra placeringar upp mot 2021, bara Apotea och Zalando var bättre. 

Och vad är egentligen grejen med Amazon? 

Jag vet vad du tänker. ”Varför skulle mitt varumärke börja sälja på Amazon? Det är en plattform som verkar svår, komplex och man saknar kunskap om. Bättre att hoppa på om några år.” Yeah right. 

Jag skulle vända på det och säga att det nästan aldrig har varit enklare att växa och att potentialen är enorm. Så länge du har rätt nyckel och kunskap. 


Nyckeln att lyckas på Amazon är att välja rätt väg direkt

Du kan sälja på två sätt genom Amazon:

  1. Retail
  2. Marketplace

Många kunder kommer aldrig att märka skillnaden. Men för dig är det 1.000.000 kr frågan.

”Hur mycket kontroll vill jag behålla över kundupplevelsen, priserna, logistiken och kampanjer. Är det?”

A) Jag vill behålla all kontroll över varumärket (Marketplace). 

B) Jag vill att Amazon hjälper oss och styr upp så vi slipper tänka på det (Retail). 

C) Hybridlösning där vi kan göra både och. 

D) Jag vill inte göra något.

Vad som är rätt svar beror helt på vad som passar ert varumärke bäst, men då har du löst den stora strategiska biten, till en början. 

Idag så kräver kunden betydligt mer i kundupplevelsen, det räcker inte att göra något halvdant. Varumärkets identitet ska genomsyras oavsett om det är ens egen hemsida eller Amazons. Att bygga en ”shop-in-shop” där varumärket kommer fram ännu tydligare är en av nycklarna till att lyckas, du får mycket gratis där direkt. Jag är helt säker på att det kommer bli ännu mer vanligt framöver. 

Sedan gäller det att vara där kunderna finns, bland annat på Amazon.se. Dessutom är det plattformen som är perfekt för att hitta nya kunder, undersökningar har visat att i andra marknader är 75 till 85% av de som handlar på Amazon är ditt varumärkes förstagångsköpare. Taktiskt sett är det också en perfekt period att börja sälja på Amazon, det kommer bli svårare om några år när omsättningen är ännu högre och fler konkurrenter är på plats. Det är nu du kan ta dem där små genvägarna till framgång. 

Avslutningsvis så har jag inte ens nämnt ordet expansion. Amazon är den perfekta kanalen för det om du vill expandera utomlands och driva e-commerce försäljning i de största marknaderna. Vi kan hjälpa dig komma igång! Eller vill du höra ännu mer om Amazon Sverige och vilka möjligheter som finns? Den 9e maj arrangerar vi ett seminarium tillsammans med Amazon om Marketplace och Amazon Ads. Det blir en insiktsfull morgon och god frukost utlovas!