Julia Persson – SEM Specialist


Aldrig någonsin tidigare har vi haft fler val. Oavsett om det gäller restaurangmat hem till dörren eller vilket hotell som ska bokas inför sommar-semestern. Vi möts av enorma mängder val. Vad är det som gör att vi väljer just det vi faktiskt väljer? Är det pris, varumärke eller tillgänglighet? Oavsett så innebär det en otroligt tuff konkurrens i sökmotorerna. Alla annonsörer gör sitt yttersta för att sticka ut. En process som ofta är tidskrävande. Sökord ska adderas, sökord ska plockas bort, texter ska optimeras. Att sätta upp ett konto med väl optimerade annonser går inte så fort som man kanske kan tro. Att nå genom bruset på en i många fall mättad marknad är inte heller det lättaste. Med risk för att låta obehagligt likt en TV-shop-reklam – det finns en lösning!

Hur kan vi då effektivisera arbetet med dina SEM-kampanjer?

Revolutionerande ad machina är en effektiv hjälp som använder automatisering i realtid, för att skapa hyper-personaliserade annonser – på bara några sekunder. Genom att föra in din produkt-feed i ad machinas AI får du ut annonser för mängder av relevanta sökord. Varenda gång en sökterm skapas tar ad machina också fram ett sökord i bred matchning. Ett sökord – en responsiv sökannons. Tanken på att göra detta manuellt får varenda SEM-specialist att svettas.

Det blir helt enkelt otroligt lätt att bygga ut dina sök-kampanjer utan att manuellt behöva sitta och producera dem. Dina annonser blir alltså en kombination av feedbaserade shopping-kampanjer och traditionella sökannonser. Pris, tillgänglighet & annan information från feeden spottas ut i dina responsiva sökannonser som får unika attribut som matchar sökintentionen perfekt. Informationen som kunden ser i annonsen kommer alltså alltid stämma överens med det som står på hemsidan & annonsen svarar upp mot din potentiella kunds förväntningar.

Hur fungerar det?

Olikt AI modeller som ChatGTP, som generar ny data, är ad machina en script-baserad teknologi som kontrolleras med hjälp av strukturerad data som kunden tillhandahåller under onboarding-processen. Detta gör att ad machina kan generera narrativ som är så mänskliga som bara möjligt. Det är alltså en skräddarsydd feed-lösning som integrerar all produktdata och skapar avancerade Google Ads-kampanjer. Detta resulterar i ökad försäljning och mer väl investerade pengar.

Var finns de största möjligheterna?

När företag vill lansera på en ny marknad är språket ofta en utmaning. Löpande optimering och utbyggning av konton är svårt när det kommer till okända språk. Visst kan man anlita en översättningsbyrå – men ledtiderna är gärna långa och kostsamma. Vi kanske vet hur man söker i Sverige – men vet vi hur man söker i Finland? ad machina bygger ut kontona på ett par sekunder och du får ett väloptimerat konto med din kunds intentioner i fokus – med rätt språk.

Sitter du på ett stort produktsortiment? ad machina tog fram annonser för 26 000 produkter över en natt. Som vi sa tidigare – en sökterm – en responsiv sökannons.

Förlorar man kontrollen med AI?

Det är lätt att känna rädsla inför att lämna över ansvaret på en teknisk lösning. Är man van vid att ta fram all annonscopy för hand där du själv kan vara kreativ och styra på detaljnivå – är det enkelt att känna skepsis. Men faktum är att ad machina inte bara är machine learning och AI. Bakom den tekniska integrationen sitter ett helt team som med handpåläggning styr kampanjerna. Du förlorar inte kontrollen, du förflyttar den endast till ett expertteam som backas av AI. Som tidigare nämnt baseras modellen på strukturerad data som kommer från kund för att innehållet ska bli just personligt och hålla varumärkestonen.

Vad kan man förvänta sig?

Precis som man kan tänka sig är detta ett recept på framgång. Som alltid när man sysslar med Google Ads och sökkampanjer kan man aldrig lova ett säkert resultat. Skulle vi som byrå göra det skulle vi ganska snabbt klassas som oseriösa och rakt av dåliga på vårt jobb. Några garantier kan inte ges. Men istället kan vi hänvisa till de case studies som gjorts. Många har gjorts runt om i Europa, och resultaten talar för sig själv. Se till exempel Iberostar som ökade sina intäkter från brandade sökord med 14% och med 430% på obrandade sökord. Utöver det så såg de en ökad nettointäkt på 14%. Fler success stories och cases kan du se HÄR.


Vill du ta ditt SEM-arbete till nästa nivå? Tveka inte att kontakta oss på Tre Kronor Media – A Making Science Company för hjälp med ad machina!