Isabelle Amneus – SEO Specialist


Tiktok är en relativt ny plattform som växer lavinartat men som sällan prioriteras eller är en del av SEO-strategier. Tiktok är lätt att avskriva som en underhållningsplattform där primärt yngre människor scrollar runt för att bli underhållna, men om vi går lite djupare in i den tillgängliga datan så ser vi något helt annat.

Undersökningar som genomförts av Google visar att ungefär 40% av ungdomar idag föredrar Instagram och TikToks sökfunktion över Googles sökmotor eller t.ex Google Maps för att hitta det de letar efter. Googles interna studier av trafik har visat att ungdomar föredrar visuellt innehåll och därmed föredrar dem att använda plattformar som TikTok, Pinterest eller Instagram där det är ett stort fokus på visuellt innehåll i olika former. Det kan vara allt från förslag på skönhetsprodukter till recept eller hotell och restaurangtips.

Google Vice Vd Prabhakar Raghavan har pekat ut faktumet att få av dagens ungdomar har använt fysiska kartor gjorda av papper, vilket innebär att kartprodukter på diverse smart devices inte möter de förväntningar som ungdomar har på en karta. Smart device-kartan är närmast en digital avbilödning av papperskartan. Det verkar finnas en klyfta mellan de funktioner som tech-enheter presenterar och den verklighet som dagens ungdomar vill se representerad digitalt.

Om en person vill hitta ett recept på en viss maträtt med lax kan denne välja att göra en Google-sökning genom att använda sökorden lax + recept och därefter gå igenom de resultat som ser mest lockande ut, kanske baserat på dess titel eller tiden det ska ta att laga receptet. Tidsåtgången för att gå igenom 2-5 recept är rimligtvis mellan 3-5 minuter.

Det TikTok gör är att ge sina användare en möjlighet att på 1 minut ta del av korta videoklipp där tillagningen av 3-4 laxrecept sammanfattas. Videosnuttar på de ingredienser som ingår i receptet samt en kort receptbeskrivning i form av inspelat ljud gör att användare snabbt kan skapa en uppfattning kring svårighetsnivå samt tidsåtgång utan att behöva läsa text. TikTok har dessutom lanserat en funktion för att spela upp klippen i dubbel hastighet, så att användaren ännu snabbare kan bilda sig en uppfattning.

Genom att arbeta med SEO på plattformen kan man säkerställa att content kan klättra högre upp i sökresultaten på appen, vilket leder till mer trafik och gör det lättare att nå ut till en stor mängd människor. Att skapa en strategi för TikTok är inte komplicerat eller tidskrävande, läs vidare för att ta del av Tre Kronor Medias 4 bästa tips för att skapa en SEO-strategi för TikTok.

Sökordsanalys

Det första steget för att jobba med SEO på TikTok är att ha en sökordsanalys att utgå ifrån för att identifiera vilka nyckelord och sökord du borde satsa på att ranka högre för. Analysen kan användas för att ta fram ord som det är viktigt att ett företag rankar för, dels de som ni i dagsläget rankar för men som ni vill prestera ännu bättre på och även de som företaget borde ranka för men inte gör i dagsläget. 

Ett exempel på hur sökordsanalysen kan användas i din SoMe-strategi är för hashtags. Användare som är intresserade av en viss typ av innehåll, produkt eller varumärke klickar sig vidare genom hashtags för att hitta fler relaterade videor. Genom att inkludera dina viktigaste nyckelord som hashtags i din organiska videotitel och beskrivning optimerar du innehållet för användare på plattformen samt för TikTok som sökmotor. Användningsutrymmet för hashtags i annonsering är fortfarande begränsat på Tiktok, men så länge du publicerar det organiskt och sen drar upp det som en spark ad så följer hashtagsen med.

Nyckeln är att alltid ha människorna, dvs er målgrupp i plattformens användare, och deras sökbeteende i bakhuvudet vid optimering. Ytterligare en möjlighet är att nyttja din sökordsanalys för att skapa ett optimerat kontonamn efter ditt företags nisch eller bransch. 

Videobeskrivningar

Maxgränsen för antal ord i video-beskrivningen på organiska videor utökades nyligen från 300 ord till 2200 vilket ökar möjligheten att kunna inkludera viktiga sökord. Det är viktigt att vara medveten om att det inte är antalet ord som gör att en video eller att ett konto rankas högre utan att rätt ord används. Det är därför det är så viktigt att ta hjälp av en sökordsanalys som pekar dig i rätt riktning när det kommer till val av söktermer. 

Microblogging

När det kommer till SEO-strategier för TikTok är microblogging ytterligare en möjlighet. Det innebär att skriva samt optimera en text på en extern plattform efter dina viktiga nyckelord och inkludera en länk till en TikTok-video. När användare senare söker efter innehåll som är relaterade till dina nyckelord på andra plattformar kan du därmed vinna trafik till ditt TikTok-konto. Plattformar som kan användas för microblogging är b.la Twitter, Facebook och Linkedin.

Engagemang

Något som majoriteten av alla sociala medie-plattformar har gemensamt är att engagemang är nyckeln till framgång. En av de rankingfaktorer som TikTok använder sig av är just engagemang, konton och videor med högt engagemang kommer att visas högre upp i sökresultaten än de med sämre. Med engagemang menas hur användare interagerar med ditt konto såväl som hur ditt konto interagerar med övriga, dina följare såväl som övriga konton och användare. Interagera genom att gilla och kommentera innehåll som är relevant för ditt varumärke för att potentiellt förbättra din TikTok SEO. Ett förslag är att välja ut en mängd lämpliga kreatörer och varumärken inom din nisch och engagera dig i vad de lägger ut på TikTok. Inspireras av konkurrenter och övriga kreatörer på plattformen för att skapa relevant innehåll som din publik kan vara intresserad av.

Tre Kronor Media | a Making Science Company är en full-service mediebyrå med stor erfarenhet av SEO-optimering på olika plattformar. Kontakta oss om du vill veta mer om hur just du kan skapa en SEO-baserad strategi för TikTok!