Använde Facebook-algoritmen för att gå med en automatiserad appannonskampanj och TV-annonser via YouTube 

Utmaning

I maj 2022 lanserade Socios.com en ny kampanj som inkluderade en introduktion av deras nya varumärkesambassadörer som är globala fotbollsstjärnor. I linje med deras TV-annonser genomförde vi en kompletterande kampanj med hjälp av YouTube och Meta

Facebook-annonseringen var en kombination av upper- och lower-funnel med fokus på varumärkeskännedomskampanjer parallellt med Automated App Ads-kampanjer (AAA). Målet med den förstnämnda kampanjen var att öka kännedomen och den sistnämnda att rikta in sig på användare som mest sannolikt kommer att installera appen och konvertera till en registrering. YouTube-aktiviteterna var inriktade på varumärkeskännedom för att bygga en bro mellan insatserna. 

Tänkbarhet

Till en början körde vi med vanliga app-annonser på Facebook för att kunna behålla mer kontroll över annonserna och styrningen. Men det tillvägagångssättet gav ett CPI och CPR ett resultat över målet med 126% respektive 350%. 

Meta användes för att öka kännedomen samt för att rikta in sig på användare som mest sannolikt skulle installera appen och konvertera till en registrering. YouTube-aktiviteterna var enbart inriktade på varumärkeskännedom för att bygga en bro mellan insatserna. 

Lösning

Detta gjordes för att minska skillnaden mellan ATL- och BTL-aktiviteter, så att vi med säkerhet kunde buda högre på köpintention och in-market målgrupperna i målgruppssegmenten (jämfört med affinitet-målgrupper) för att säkerställa att vår budget optimerades mest effektivt mot den målgrupp som mest sannolikt kommer att använda produkten. 

Resultat