
Isabelle Amneus – SEO Specialist
Nedräkningen till Sveriges största shopping-högtid och årets stora rea, Black Friday 2023 och Black Week, har officiellt börjat. År 2023 infaller Black Friday fredagen den 24 november i Sverige och Black Week sträcker sig även över dagarna innan detta datum. Högtiden markerar starten för julhandeln och är en möjlighet för människor att handla digitalt såväl som i fysiska butiker till förmånliga priser.
Även om det kan verka relativt långt bort så är det inte för tidigt för att börja optimera din webbsida, snarare tvärtom. För att hinna se resultat i tid är det viktigt att ni så fort som möjligt jobbar med er digitala marknadsföring och SEO-strategi för att boosta prestandan samt maximera Black Friday försäljning. SEO är viktigare än någonsin när det kommer till att förbättra sin synlighet och konkurrensen är hög under Black Friday. Om det inte redan är en del av er långsiktiga strategi kan det vara en bra idé att implementera så snart som möjligt, det är inte en quick fix utan en strategisk åtgärd som driver värdefull trafik.
Gör 2023 till ditt Black Friday år med hjälp av Tre Kronor Medias topp 5 tips!

Vad är SEO?
SEO står för search engine optimisation, på svenska sökmotoroptimering, och är en metod som går ut på att genom tekniska åtgärder samt optimering av innehåll öka den organiska trafiken samt ranka högre på resultatsidan för sökmotorer som Google.
- Hemsidans Prestanda: Under Black Friday överöses kunder med reklam och erbjudanden från alla möjliga håll och kanter. För att lyckas med er Black Friday-försäljning är det därför viktigt att ni utvärderar hur er hemsida fungerar rent tekniskt. En långsam hemsida som presterar dåligt kan leda till att ni tappar leads och potentiella kunder, vilket inte är önskvärt under årets största shopping-högtid. Det gäller prestandan för både mobil och dator, det är viktigt att de två är synkade och presterar sömlöst. Se över hemsidans prestanda i god tid och genomför alla de tekniska ändringar som behövs för att den ska prestera på topp. Ett vanligt missförstånd är att SEO-strategi enbart har att göra med optimering av texter, vilket inte stämmer. Den tekniska biten är viktig för att ranka högre i sökresultaten och det är praxis att yrkesverksamma inom SEO jobbar nära utvecklare.
- Optimera landningssidor: För att förbättra din synlighet för sökningar som rör Black Friday och Black Week är det fördelaktigt att skapa optimerade landningssidor som är dedikerade till högtiden. Vänta inte för länge med att skapa dem då Google behöver viss tid för att börja indexera sidan. Landningssidorna för Black Friday, Black Week och Cyber Monday kan med fördel vara detsamma varje år och återanvändas varje år. Något som är viktigt att tänka på är att hålla dem “evergreen”, vilket på svenska översätts till vintergrön och används för att beskriva innehåll som är relevant och färskt året om. Utöver att skapa nya sidor är det en bra idé att optimera redan existerande landningssidor ni har kring ämnet, fräscha upp dem och göra dem relevanta för att lätt se resultat i er trafik. Var noggrann och uppdatera saker som Meta Titlar, Meta Beskrivningar, H1 titlar och bild-taggar.
Se nedan för ett exempel på hur ett företag som säljer eltandborstar kan optimera sin sida.
URL /black-friday
Meta Title: 40+ Black Friday Deals på eltandborste! Bäst i test & Black Week pris!
Meta Description: Black Week & Black Friday erbjudande på eltandborstar hos oss! Rabatt på eltandborstar online för kvinna, man & barn. Laddningsbara, effektiva & prisvärda! H1 Rubrik: Black Week & Black Friday rea på eltandborstar.
- Skriv till människor. Och robotar: Som tidigare nämnt är SEO något som, när det implementerats i existerande rutiner, är svårt att glömma när det kommer till arbetet med texter och övrigt innehåll på en hemsida. Ett exempel är just hur man väljer att formulera sig och bygga strukturera texter. Att skriva för Googles robotar handlar om att vara tydlig, korrekt och att använda sig av viktiga sökord. Om målet är att vinna organisk trafik är det viktigt att skriva för robotar då de hjälper till att leda fler människor in på din sida. Det är dock lika viktigt att du skriver för människor eftersom det i slutändan är dem som gör valet att handla på din sida. Skriv därför texter med din mänskliga publik i åtanke och strössla dina nyckelord på ett naturligt sätt och formulera dig på sätt som tilltalar din målgrupp. Det är den balansgången, att skriva på ett SEO-vänligt sätt för såväl människor som robotar, som är viktig att få en känsla för. Det är något som inte bara är viktigt inför Black Friday, utan hela året om.
- Samla positiva recensioner: En viktig rankingfaktor när det kommer till SEO på Google är auktoritet, sökmotorn värdesätter sidor med hög auktoritet vilket kan tjänas på en mängd olika sätt. Produktrecensioner är ett sätt att vinna auktoritet då både positiva och negativa recensioner övervägs av Google när det kommer till ranking. En majoritet av positiva omdömen kan däremot höja din ranking och en majoritet av negativa kan sänka den. Utöver att recensionerna gynnas av Google är de viktiga då de kan bidra till att övertyga velande kunder att gå igenom med sitt köp. Att arbeta med sina recensioner är viktigt året om, men extra betydelsefullt att fokusera på för att vinna nya kunder genom att integrera dem i sina sidor för Black Friday och Black Week 2023.
- Sökordsstrategi för Black Friday: En väl genomtänkt sökordsstrategi är det som tar dig från start till mål och det finns vissa saker som är extra viktiga att tänka på när det kommer till SEO för just Black Friday. En av dessa är att jobba med long-tail keywords, vilket är sökordskombinationer bestående av två eller fler viktiga sökord. Målet med long-tail keywords är att leda kunden rätt och ge dem vad de söker efter. Black Friday och Black Week är redan identifierade som två av de viktigaste orden att optimera enligt. Sökordskombinationer som Black Friday Deal, Black Friday Erbjudande 2023 och Black Friday Rabatt tillsammans med produktrelaterade ord ger därmed nischade samt specifika sökresultat.
- Se exempel nedan.
- Black Friday Deal Eltandborste
- Black Friday Erbjudande Airpods
- Black Friday Rabatt Träningsskor
- Se exempel nedan.

Cyber Monday
Black Friday infaller alltid på fredagen efter Thanksgiving, vilket 2023 är den 24 november, men det är inte den enda dagen som är viktig att hålla koll på. Måndagen därpå, den 27 november, är det nämligen dags för det som kallas Cyber Monday. Till en början var Cyber Monday e-handelns Black Friday, men i dagens klimat har även Black Friday rabatter i fysiska butiker flyttat online. Vid optimering för Cyber Monday är det viktigt att identifiera sökord, sökordskombinationer och fraser som är specifika för just den dagen. Black Friday och Cyber Monday infaller nära inpå varandra men det behöver nödvändigtvis inte innebära att sökbeteenden ser precis likadant ut under de två. Om du är osäker är det en bra idé att ta hjälp av Google Keyword Planner, Google Trends eller verktyg som SEMrush för att analysera söktrender och relevanta sökord.
Black Friday är en otrolig möjlighet för alla företag med e-handel att boosta sin försäljning. Att satsa på SEO inför högtiden är en enkel, kostnadseffektiv åtgärd som fortsätter att leverera resultat. Tveka inte på att höra av dig till oss på Tre Kronor Media idag om du vill ha hjälp att maximera din försäljning och bli en vinnare under Black Friday och Black Week 2023!
Om Tre Kronor Media – a Making Science Company
Tre Kronor Media, en del av Making Science Group, är en full-service mediabyrå baserad i Stockholm och kontor i Göteborg, Malmö, Oslo och Köpenhamn. Vi har lång erfarenhet av digital marknadsföring samt SEO och vi hjälper gärna till med att utveckla er SEO-strategi eller jobba med er redan befintliga strategi. Oavsett om ni vill ha teknisk SEO-hjälp eller en sökordsanalys för att kunna optimera er hemsidas meta titlar, meta descriptions eller innehåll så kan vi skräddarsy den ultimata affären för er.
