Google har meddelat att i början av 2024 kommer det interfacet för Search Ads 360 som vi alla känner till (ett av de mest populära verktygen i marknadsföringssviten Google Marketing Platform (GMP)) att upphöra att existera för gott och ersättas av ett nytt. Det nya interfacet skapades för att förbättra upplevelsen för annonsörer och för att hjälpa till att uppnå bättre resultat med bättre hantering av sökkampanjer över flera kanaler.
Även om det kan verka enkelt kan det påverka annonsörer att inte migrera till det nya interfacet. Fortsätt läsa för att ta reda på hur du undviker potentiella konflikter!
Vilka konflikter kan uppstå om man inte migrerar till det nya SA360 interface?
Om annonsörer inte migrerar är det dessa problem som kommer att uppstå:
- SA360 API kopplas bort från rapporteringsplattformar.
- Förlust av anpassade kolumner
- Felaktig konfiguration av konverteringsmål och Smart Bidding
- Problem med påtvingad synkronisering med sökmotorer
Vilka är skillnaderna mellan det nuvarande och det nya Search Ads 360-interface?
Med en modern infrastruktur kan det nya Search Ads 360 erbjuda bättre stöd för flera annonskanaler och sökmotorer, inklusive tredjepartspartners. Det innebär att annonsörer kan få tillgång till fler funktioner från andra sökmotorer.
- Nuvarande Search Ads 360 har begränsad sökmotorfunktionalitet, målsättning för konvertering på budstrateginivå och automatisk daglig synkronisering av sökmotorer med manuell forcering för omedelbar uppdatering.
- Det nya interface för Search Ads 360 erbjuder utökad täckning av andra sökmotorfunktioner, konverteringsmål och åtgärder på kampanj-/kontonivå samt möjligheten att skapa regler för att justera värdet av konverteringar. Dessutom kommer vi att kunna skilja mellan kampanjers konverteringsmål, bud-och budgetstrategier och automatiskt synkronisera realtidsändringar till sökmotorer.
När bör ni migrera till det nya Search Ads 360 interface?
Innan du överväger denna migrering rekommenderar vi att du tar en titt på Googles tidslinje:
- Fram till januari 2024 rekommenderar vi att du schemalägger migreringen av dina budgivnings- och budgethanteringsstrategier till den nya Search Ads 360-upplevelsen.
- Under februari 2024 rekommenderar vi att du fortsätter med migreringen för att säkerställa kontinuitet i tjänsten.
- Mellan februari och april 2024 kommer det gamla Search Ads 360-interfacet inte längre att vara tillgängligt för alla användare. Google kommer att meddela alla annonsörer minst 60 dagar i förväg.