Isabelle Amneus – SEO Specialist


I slutet av år 2020 introducerades e-handelsgiganten Amazon på den svenska marknaden. Den ursprungliga lanseringen mötte viss kritik men trots det visar bolagets årsbokslut 2022 en ökning i försäljning med hela 29%, från 1,52 miljarder till 1,96 miljarder, mellan 2021 och 2022. (Amazon växer i Sverige | SvD) Trots en skakig start visar de ljusa siffrorna alltså en potentiell framgångssaga för Amazon, även i Sverige.

Till skillnad från Google är Amazon en plattform med betydligt färre rankingfaktorer och vars huvudsakliga syfte är att sälja och marknadsföra dina produkter. Oavsett om du driver ett större eller ett lite mindre e-handelsbolag så är möjligheten att synas inför en publik så stor som Amazons för bra för att inte utnyttja. Faktum är att 70% av alla Amazon-kunder aldrig går vidare till sida två i sökresultaten. Hela 35% av alla kunder klickar på den första produkten i sökresultaten och de första tre produkterna i Amazons sökresultat står för  64% av alla klick.

Att jobba med SEO på Amazon följer grundläggande optimeringsprinciper, men det finns specifika åtgärder som är värda att lägga lite extra tid och energi på. När Amazons algoritm uppdaterades till version som kallas A10 prioriterades auktoritet och användarupplevelsen som viktiga rankingfaktorer. A10 fastställer ranking genom att kombinera interna signaler som försäljningshistorik och relevanta nyckelord med externa som offsite-data som trafik och omnämningar i sociala medier. Här är Tre Kronor Medias topp 6 tips för att implementera en effektiv Amazon SEO-strategi på din storefront.

Att skapa en Amazon SEO-strategi är en långsiktig investering som kommer gynna ditt företag och din försäljning i längden genom ökad trafik, synlighet och auktoritet. Använd vår SEO-guide för att maximera din framgång på Amazon – i Sverige eller internationellt. Lycka till!

Tre Kronor Media | a Making Science Company är SEO-partnern med erfarenhet som arbetar datadrivet och strukturerat för att nå affärsmål och KPI:er. Vi undviker quick-fixes och ohållbara strategier för att istället fokusera på att öka den organiska trafiken från grunden med hjälp av olika verktyg och analyser samt vår kunskap om SEO. Som del av Making Science finns verksamheten på 14 marknader med över 1200 anställda världen över.

Vill du ha expertis inom Amazon SEO eller hjälp med att skapa en skräddarsydd SEO-strategi? Tveka inte att kontakta oss så gör vi vårt bästa för att ge dig det du behöver!