Isabelle Amneus – SEO Specialist
I slutet av år 2020 introducerades e-handelsgiganten Amazon på den svenska marknaden. Den ursprungliga lanseringen mötte viss kritik men trots det visar bolagets årsbokslut 2022 en ökning i försäljning med hela 29%, från 1,52 miljarder till 1,96 miljarder, mellan 2021 och 2022. (Amazon växer i Sverige | SvD) Trots en skakig start visar de ljusa siffrorna alltså en potentiell framgångssaga för Amazon, även i Sverige.
Till skillnad från Google är Amazon en plattform med betydligt färre rankingfaktorer och vars huvudsakliga syfte är att sälja och marknadsföra dina produkter. Oavsett om du driver ett större eller ett lite mindre e-handelsbolag så är möjligheten att synas inför en publik så stor som Amazons för bra för att inte utnyttja. Faktum är att 70% av alla Amazon-kunder aldrig går vidare till sida två i sökresultaten. Hela 35% av alla kunder klickar på den första produkten i sökresultaten och de första tre produkterna i Amazons sökresultat står för 64% av alla klick.
Att jobba med SEO på Amazon följer grundläggande optimeringsprinciper, men det finns specifika åtgärder som är värda att lägga lite extra tid och energi på. När Amazons algoritm uppdaterades till version som kallas A10 prioriterades auktoritet och användarupplevelsen som viktiga rankingfaktorer. A10 fastställer ranking genom att kombinera interna signaler som försäljningshistorik och relevanta nyckelord med externa som offsite-data som trafik och omnämningar i sociala medier. Här är Tre Kronor Medias topp 6 tips för att implementera en effektiv Amazon SEO-strategi på din storefront.
- Sökordsanalys:
- En sökordsanalys är ett viktigt steg för att identifiera alla relevanta nyckelord samt analysera deras användbarhet för ditt varumärke och dina produkter. Försök att se dina produkter ur målgruppens perspektiv och fundera noga på kundernas sökbeteende. I många fall söker individer genom att använda sig av en kombination av olika sökord, ofta kategoriseras dessa sökningar som short-term och long-tail keywords. Short-term keywords är relativt breda samt mer sökta på, samtidigt som long-tail keywords är väldigt specifika och hjälper kunden att begränsa mängden sökresultat.
- Amazon produkt-titel
- Produkttiteln är din chans att fånga kundernas uppmärksamhet. När du skriver en titel för Amazon är viktigt att den representerar produkten väl, samtidigt som den lyfter fram de unika fördelarna med just din produkt. Ha målgruppen i åtanke i era formuleringar, gör det så lätt som möjligt för dem att hitta till dina produkter. Enligt den nya uppdaterade algoritmen är kundupplevelsen något av det viktigaste att tänka på när du optimerar din storefront. Använd dig av sökordsanalysen och inkludera alla relevanta nyckelord som bäst beskriver din produkt samt ditt varumärkesnamn. Håll titeln kort, mellan 60-80 karaktärer, och var noggrann med att skriva tal med siffror istället för bokstäver, exempelvis är “5” bättre än “fem” för SEO. Ett exempel på en bra titel är titeln nedan, skriven av företaget Ion8 som säljer olika modeller av vattenflaskor “Ion8 Läckagesäker smal vattenflaska, rostfritt stål, 600 ml (20 oz), Stormblå”.
- Produktbeskrivning
- Utgångspunkten vid formulering av en produktbeskrivning på Amazon är densamma som när man tog fram titeln, fokuset ligger på att analysera kundens beteende. Vad söker målgruppen efter? Hur söker målgruppen? Inkludera viktig information om produkten såsom storlek, material och andra relevanta detaljer som potentiella kunder skulle kunna vara intresserade av. Här kan en sökordsanalys vara till nytta för att identifiera de högpresterande nyckelord ni redan använt och de ord som presterar bra men som ännu inte använts.
- Produktbilder
- En viktig Amazon SEO åtgärd som kan verka obetydlig men som gör stor skillnad för kundupplevelsen är att använda bra produktbilder. Detta innebär bilder av bra kvalitet som representerar din produkt såväl som ditt varumärke på ett bra sätt. Utöver att bidra varumärkesbyggande så ökar tydliga, högkvalitativa bilder sannolikheten för värdefulla klick och konverteringar. Fotografera produkten tydligt och i bra kvalitet, med en ljus och ren bakgrund. Produkten bör vara väl synlig och de bilder du inkluderar bör visa de modeller, färger eller storlekar som finns tillgängliga. Bra produktbilder lockar fler kunder och bidrar till en högre klickfrekvens, CTR.
- Produktrecensioner
- Ytterligare en av de faktorer som påverkar rankingen enligt Amazons A10 algoritm är produktrecensioner. Positiva recensioner påverkar även din försäljning och antalet konverteringar, vilket är motivation nog till att samla på många positiva recensioner med bra betyg. Gå igenom de omdömen kunder har lämnat och agera på den feedback ni får, genom att ta dem i beaktning när ni uppdaterar er butik förbättras kundupplevelsen och ni vinner auktoritet vilket är viktigt när det kommer till ranking. Att samla in positiva recensioner är självklart en del av en långsiktig strategi, något som vi konstant återkommer till då SEO aldrig är en quick-fix utan viktigt att jobba med hela tiden.
- Backend keywords
- Alla generiska sökord som är för vanliga för att inkludera i titeln, men som du vill att din produkt ska ranka för, kan läggas in i Amazons backend. Eftersom sökord som ligger i backend inte är synliga för de som handlar, kan du prioritera att använda alla de nischade, beskrivande ord som gör din produkt unik i din Amazon titel och hålla de generiska i Amazon backend. Maxgränsen är 250 bytes vilket innebär att du måste vara kräsen med vilka ord du väljer ut och välja de som har högt antal sökningar. Inkludera synonymer och förkortningar samt andra alternativa namn för din produkt, inklusive stavningsvarationer, men däremot inte felstavningar. Amazon har en omfattande guide på sin hemsida med mer information och riktlinjer för en bra backend SEO.
Att skapa en Amazon SEO-strategi är en långsiktig investering som kommer gynna ditt företag och din försäljning i längden genom ökad trafik, synlighet och auktoritet. Använd vår SEO-guide för att maximera din framgång på Amazon – i Sverige eller internationellt. Lycka till!
Tre Kronor Media | a Making Science Company är SEO-partnern med erfarenhet som arbetar datadrivet och strukturerat för att nå affärsmål och KPI:er. Vi undviker quick-fixes och ohållbara strategier för att istället fokusera på att öka den organiska trafiken från grunden med hjälp av olika verktyg och analyser samt vår kunskap om SEO. Som del av Making Science finns verksamheten på 14 marknader med över 1200 anställda världen över.
Vill du ha expertis inom Amazon SEO eller hjälp med att skapa en skräddarsydd SEO-strategi? Tveka inte att kontakta oss så gör vi vårt bästa för att ge dig det du behöver!