Tre Kronor Media’s Social Team
I dagens digitala värld har sociala medier blivit en naturlig del av vår vardag, där vi spenderar i genomsnitt 2,5 timme per dag för att scrolla igenom innehåll på plattformar som Instagram, TikTok och Youtube. Idag har dessa plattformar inte bara blivit källor för inspiration utan även information där hela 44% av alla internetanvändare använder sociala medier som deras primära källa när de ska leta information om nya produkter och varumärken.
Så varför är det så viktigt att ni som företag arbetar strategiskt med era organiska sociala medier och inte enbart betalda?
Det är kostnadseffektivt. Du betalar inget för att synas i dina organiska sociala medier och skapar du bra innehåll kan dina inlägg få en stor spridning. Ett bra inlägg kan få flera miljoner visningar, vilket gör att du når ut till en enorm målgrupp – helt utan kostnad!
Det är ett bra sätt att öka din varumärkeskännedom på ett autentiskt sätt. Här kan du skapa intresseväckande innehåll där du delar med dig av olika kunskaper om din produkt eller tjänst på ett kreativt och inspirerande sätt. Du kan även bjuda in till att få lära känna ”teamet bakom” vilket gör ditt varumärke mer personligt och känns ännu mer ”nära” och äkta.
Du kan bygga ett starkt community. I dina organiska sociala medier kan du möta din målgrupp precis där dem är! Genom att kommunicera med dina följare bygger du och bibehåller relationer som skapar lojalitet till ditt varumärke. Du får även värdefulla insikter om din målgrupp som du kan använda för att optimera andra delar av din marknadsföring.
Men för att lyckas med dina organiska sociala medier behöver du en tydlig strategi från start. Här är några av våra bästa tips på hur du sätter en framgångsrik strategi för dina organiska sociala medier:
Målsättning
- Definiera tydliga målsättningar för era organiska kanaler. Vad vill ni uppnå med era sociala medier? Hur ska de hjälpa er med de utmaningar ni har idag och hur går de ihop med era övergripande affärsmål? Tex. bidra till att öka trafik till hemsidan, öka varumärkeskännedomen, stärka ert community, etc.
Målgrupp
- Identifiera vem er målgrupp är och gör en målgruppsanalys. Analysera deras användarbeteenden i de olika sociala mediekanalerna – vad för typ av innehåll intresserar dem? Vad för typ av innehåll får dem att interagera? Här kan det vara bra att ta fram minst 2 olika personas på era följare.
Content
- När ni vet vem ni ska kommunicera till behöver ni skapa en tydlig content-plan. Utgå från målgruppsanalysen och era personas. Både brand voice och grafisk identitet är nycklar till en framgångsrik contentstrategi.
- Det viktigaste är att ert innehåll tilltalar er målgrupp och får dem engagerade i just ert varumärke och det ni har att erbjuda, samtidigt som innehållet hela tiden ska följa er grafiska identitet.
- Tips: Våga jobba med olika trender och tänk på att anpassa innehållet efter kanal. Det som funkar på Instagram funkar i många fall inte på TikTok. Att använda sig av Instagram Story är ett utmärkt sätt att komma närmre sin målgrupp genom att vara mer ofiltrerad och att bjuda in till att vara mer personlig.
Frekvens
- När ni har skapat en detaljerad content-plan behöver ni bestämma hur ofta ni ska publicera era inlägg i varje kanal. Det är viktigt att vara konsekvent så att era följare vet vad de kan förvänta sig när de följer er på sociala medier.
- Frekvensen som rekommenderas är helt beroende på bransch, här hjälper vi er gärna.
- Det kan vara bra att använda sig av ett publiceringsverktyg där man kan schemalägga sina inlägg i de olika kanalerna i förväg.
KPI
- Till sist är det viktigt att definiera era KPI:er som ni följer upp regelbundet för att mäta er framgång. Några bra KPI:er att följa är:
- Räckvidd: Hur många ni når ut till
- Impressions: Hur många gånger ert inlägg har visats
- Engagement: Hur många har interagerat med ert innehåll (gillat/kommenterat/delat)
- Engagement rate: Hur stor % av dem som sett ert innehåll interagerar med det
- Antal följare – hur många nya följare har ni fått under en specifik period
- Alla dessa är inte alltid lika viktiga, KPI:erna bör baseras på målsättningen för att säkerställa att mätningen är relevant.
På Tre Kronor Media har vi en lång expertis inom organiska sociala medier där våra experter kan hjälpa ditt företag med alla olika delar för att säkerställa att ni framgångsrikt når era affärsmål med hjälp av era organiska kanaler. Vi kan hjälpa er med allt från strategi till produktion av kreativt material, implementering och community management. Kontakta oss så kan vi ta fram en skräddarsydd lösning för just ditt företag!