En rapport från Making Science visar att marknadschefer riskerar stagnation, eftersom integrationsutmaningar, ökande komplexitet i kanalerna och kreativ ineffektivitet hindrar AI-utvecklingen

NEW YORK, NY, [30 september 2025]: Making Science, ett globalt konsultföretag specialiserat på AI-driven digital acceleration och performance marketing, har publicerat en ny studie baserad på en undersökning från 2025 som genomförts på uppdrag av Forrester Consulting. Undersökningen belyser en slående paradox i AI-användningen bland amerikanska B2C-marknadsföringsledare. Medan 95 % av marknadscheferna rapporterar positiva resultat från AI-implementering i kommersiella mediekampanjer, använder endast 17 % AI som en grundläggande funktion i sin marknadsföring.

Den oberoende undersökningen av 269 marknadschefer vid amerikanska B2C-företag med årliga medieutgifter på över 50 miljoner dollar visar att även om AI-verktyg är allmänt tillgängliga (80 % av marknadscheferna uppger att de har tillgång till dem) är de flesta organisationer fortfarande oförmögna att skala upp bortom isolerade pilotprojekt. Mer än en tredjedel (35 %) fastnar i vad undersökningen kallar ”pilot purgatory”, där AI visar lovande resultat i vissa kanaler men inte lyckas nå företagsövergripande användning.

Studien belyser komplexiteten som ligger bakom denna lucka. Över hälften av marknadscheferna (57 %) hanterar sju eller fler aktiva kanaler, medan tre fjärdedelar (77 %) arbetar med två eller fler externa byråer. Nästan hälften (46 %) lägger ansvaret för samordningen på interna team, men endast 29 % återanvänder kreativt material effektivt i olika kanaler, trots att efterfrågan på innehåll har tredubblats.

Trots dessa utmaningar är investeringsmomentumet starkt. Två tredjedelar (66 %) av CMO:erna planerar att investera i AI-drivna marknadsföringsplattformar under de kommande 12 månaderna. När de fattar dessa beslut prioriterar de leverantörens rykte, support och kontinuerlig innovation (61 %) samt potentialen för avkastning på investeringen (56 %).

”Denna undersökning avslöjar en kritisk utmaning för marknadschefer: även om värdet av AI är tydligt, är bristen på strategisk samordning ett stort hinder. Integrationskomplexitet och isolerade processer fortsätter att hålla tillbaka marknadschefer”, säger José Antonio Martínez Aguilar (JAMA), grundare och VD för Making Science. ”När marknadsföringsteamen navigerar i ett ständigt växande antal kanaler och format kommer förmågan att förena kreativitet, media och data i ett sammanhängande system att vara den avgörande faktorn för vem som verkligen bryter igenom och vem som hamnar ytterligare på efterkälken i den konkurrensutsatta miljön.

AI har gått bortom experimentstadiet och är nu centralt för marknadsföringsresultat: nästa våg av AI-användning kommer inte att definieras av tillgången till verktyg, utan av förmågan att samordna dem mellan kanaler och team.”

Resultaten visar också att realtidsoptimering över olika kanaler är det område där de flesta marknadschefer (67 %) ser det största värdet i AI, före kreativ produktion i stor skala, centraliserad planering eller automatisering av arbetsflöden. Tillsammans visar dessa prioriteringar en tydlig väg framåt: att samordna verksamheten genom orkestrering snarare än att lägga till fler fristående verktyg.

Configure Cookies

Detta är de cookies som vi använder på vår webbplats. Du kan ställa in dina preferenser och välja hur du vill att dina uppgifter ska användas för följande ändamål.

Konfiguration av cookies

Vi använder våra egna cookies och cookies från tredje part för att analysera användningen av webbplatsen och för att visa dig reklam som motsvarar dina preferenser baserat på en profil av dina surfvanor (t.ex. besökta sidor).
Policy för cookies.

Cookies configuration

We use our own and third-party cookies to analyse the use of the website and to show you advertising related to your preferences based on a profile of your browsing habits (e.g. pages visited). Cookie Policy.

These are the cookies we use on our website. You can set your preferences and choose how you want your data to be used for the following purposes

Configure Cookies

These are the cookies we use on our website. You can set your preferences and choose how you want your data to be used for the following purposes