Isabelle Amneus – SEO Specialist
Det nya året närmar sig och det börjar bli dags att se över och justera din SEO-strategi inför 2024. I den här artikeln går vi igenom några av de viktigaste sakerna du kan göra idag för att se över din SEO inför år 2024. Vi kommer att diskutera strategier för uppdatering av innehåll, hantering av externa länkar och mer.
Ta en titt på listan nu för att säkerställa att du är väl positionerad för att bli en vinnare inom digital marknadsföring!
Satsa på din SEO genom externa länkar
Att arbeta med externa länkar är en av det viktigaste du kan göra för att förbättra din organiska ranking i Googles sökresultat. Externa länkar som hänvisar läsare till din sida ökar inte bara antalet leads och mängden trafik, utan signalerar också till Google att din webbplats är värd att rekommendera. Samarbete med pålitliga partners, som Tre Kronor Medias partner Camjo, kan hjälpa dig att etablera auktoritet och stärka din online-närvaro. Camjo samarbetar med framstående publicister världen över för att hjälpa kunder att öka sin synlighet. Genom Tre Kronor Medias samarbete med Camjo kan kunder få hjälp i sitt arbete med externa länkar för att utveckla en länkstrategi som driver långsiktiga resultat i form av mer organisk trafik. Läs mer om samarbetet här. (Tre Kronor Media ingår samarbete med SEO-partnern Camjo – Tre Kronor Media – Mediebyrå – Making Science)
Site audit
Det första steget är att göra en site audit för att upptäcka eventuella utvecklingsområden samt lågt hängande frukter. Granska dina landningssidor, identifiera brutna länkar samt se över meta-titlar, beskrivningar och övrigt innehåll. Om vissa sidor verkar underpresterande har du tre alternativ: antingen uppdaterar du dem för att förbättra kvaliteten, hittar ett sätt att återanvända dem på eller så tar bort dem helt. Håll det enkelt – Google kommer inte att ranka dig inte väl om du har många sidor som täcker samma ämne.
Uppdatera gammalt innehåll
Något som ofta är lätt att glömma bort är betydelsen av att uppdatera gammalt innehåll då Google värdesätter fräscht och nytt innehåll. Det kan vara allt från gamla blogginlägg till en gammal landningssida med texter om Black Friday & förra julens mellandagsrea. Ett effektivt sätt att behålla och öka din webbplats trafik är att börja med att uppdatera äldre inlägg och sidor. Det kan innebära att lägga till nya stycken text i befintliga inlägg eller att uppdatera information för årets sökningar, till exempel genom att ändra årtalet.
Mer content betyder nödvändigtvis inte mer trafik
Ett vanligt missförstånd är att mer text-innehåll automatiskt leder till mer trafik. Det stämmer inte, då SEO involverar kombination av en mängd olika tekniska åtgärder och innehållsoptimering. Faktum är att medelmåttig innehåll kan skada din webbplats mer än det gör nytta. Satsa på kvalitet över kvantitet.
Ge en mänsklig touch till AI-genererat innehåll
Se över allt innehåll du har som genereras av AI och jämför det med mänskligt skrivet innehåll. Inför som regel att alltid gå igenom och lägga till en mänsklig touch på ert AI-innehåll. Kom ihåg att det är Googles robotar som rankar en webbplats, men det är människor som handlar på den. Det är lika viktigt att skriva för människor som robotar.
Vi ser fram emot ett spännande SEO-år 2024 med uppdateringar som Googles nya Search Generative Experience, ständigt utvecklande AI-system, ökande popularitet för voice search och mycket mer. Om du behöver hjälp med att utveckla en skräddarsydd SEO-strategi eller om du vill ha hjälp med att se över din befintliga strategi så finns vi här för att hjälpa dig.